handleiding strandtas tafelzeil



Iedereen kan een tas als deze gebruiken.
En als ik de moeilijkheidsgraad moet beoordelen, dan geef ik het één schaartje. Gemakkelijk dus!
Wat leg je klaar?
  • 1 meter tafelzeil
  • heel wat haarspeldjes of wasknijpers. Geen naaldjes.
  • garen
  • schaar
Wat moet je doen?
  • Knip 4 rechthoeken van 45 cm op 60 cm. En twee repen van 60 cm op 10 cm.
  • Vouw de stroken van 10 cm om zoals op deze foto. 1 cm naar binnen en in het midden vouwen. Speld vast met haarclips. Dit is het moeilijkste deel.
  • Stik met een grote steek. Om tafelzeil netjes te stikken gebruik je best een boventransportvoet. Ik heb die niet, maar als je een grotere steek (3,5-4) gebruikt en het tafelzeil goed leidt, dan werkt dat prima.
  • Leg een deel van de riem op 17 cm van de rand. Doe dit aan de langste kant van de rechthoek.
  • Speld het andere uiteinde vast aan de andere kant. Let er op dat de riem niet gedraaid zit.
  • Speld het handvat vast met haarclips.
  • Leg het andere paneel er op met de gekleurde kanten op elkaar. Speld vast met haarclips.
  • Stik door en dat mag twee keer voor extra stevigheid.
  • Doe hetzelfde met de andere flappen. Leg beide delen nu op elkaar en zorg ervoor dat de naden netjes op elkaar liggen. Speld vast. Opnieuw met haarclips.

  • Stik bijna helemaal rond. Laat in het deel dat de binnenkant wordt een gat van 20 cm.
  • Knip een hoekje uit papier met een basis van 17 cm.

  • Speld het hoekje dwars op de hoeken van de tas. Zorg ervoor dat de naden netjes op elkaar liggen voor een mooi resultaat.

  • Stik naast het driehoekje. Knip de hoekjes bij. Tafelzeil rafelt niet. Zorg er voor dat je het stiksel aan het begin en het eind verstevigt door nog eens vooruit en achteruit te stikken.

  • Keer de tas door het gat.

  • Je hebt nu een keergat onderaan.
  • Naai het gat dicht door het tafelzeil naar binnen te vouwen en door te stikken over de lengte van het gat.
  • Keer de tas goed. Stik nu de bovenste rand nog eens door. Dat mag verschillende keren. Dat geeft een stevigere tas en een speels effect.
  • KLAAR!


Reacties

  1. Bedankt voor je handleiding!
    Heb hier thuis ook nog een tafelzeil liggen waar vlekken op staan die ik er niet meer uit krijg.
    Dan beland deze toch maar niet in de vuilbak :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ideaal om de afgedankte tafelkleden te herbruiken! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi en wss ook heel handig!

    Telkens als ik zo'n mooie dingen zie, bedenk ik dat het toch heel jammer is dat ik niet kan naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, bedankt! Komt zeker nog van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel erg leuk en handig!! dank je !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh. Zo duidelijk uitgelegd. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soraya, niet twijfelen, gewoon eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er haalbaar uit, volgens mij ligt hier nog wel een stuk van dat zeil, geen idee of het genoeg is maar proberen kan altijd.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het heeft misschien totaal niets te maken met je tutorial (die ìk zelfs begrijp ;p), maar waar heb je die speldjes gekocht? Ik zoek al lang zulke!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tess, ik heb het woord speldjes aangepast. Daar kan je zien waar ik de mijne kocht. x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh merci! Ziet er niet moeilijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. handig....copie-paste, bedankt voor de handleiding!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gemaakt en goedgekeurd :) wat een heerlijk model!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. en gezien en goedgekeurd, Peachy!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had al een aantal keer watertandend naar deze tas gekeken. Ik ben dus superblij met de handleiding! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. joechei, eerste projekt via het net en zeer goed gelukt!
    enkel 4 naalden gebroken, want het was toch wat steeg..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb een leuke webwinkel gevonden waar ze mooi tafelzeil verkopen. Je kunt er trouwens alles mee maken, je kunt het zo gek niet bedenken. Portemonnees, fietstassen en zelfs je stoelen mee bekleden. TafelzeilOnline heet de site.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor de super duidelijke handleiding. Ik heb er vanavond eentje gemaakt en ik ben heel erg tevreden met het resultaat!
    Katrijn

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Woeha...eindelijk een duidelijke handleiding! Ik ben niet zo handig met de naaimachine , maar dit moet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor deze beschrijving.
    Ik maakte zo mijn eerste project. Ik vind hem zelf wel goed gelukt.
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2897397430628&set=a.1126812967123.20008.1131121928&type=1&theater
    Groetjes
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nu heb ik eindelijk een reden om dat supergave zeil te kopen waar ik al weken heeeeel snel voorbij fiets! Dankjedankjedankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. mooi en superpatroon , 'k heb zonet uit een oud tafelzeil es geprobeerd gaat goed al heb ik wel m'n stof verkeerd gelegd en heb ik een lange zak als resultaat , maar dat geeft niet , er kan heel veel in !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig!
    en zo snel mooi resultaat!!!
    nu eens eentje in leer proberen!
    BEDANKT!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil je bedanken voor het delen van je duidelijke uitleg!
    Ik heb een hele mooie strandtas, en ga op dezelfde manier maar dan met wat andere afmetingen nog een 'douche-tas' maken voor op de camping!
    En dat laatste was ik al lang van plan, nu met mijn hippe oude tafelkleed haha

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Griet, ik snap de stap met het driehoekje niet... Waar moet ik deze juist op bevestigen?
    Thanks,
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Fijn patroon, alleen mijn machine heeft moeite met het gladde zeil. Ik ga op zoek naar een boventransportvoetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Moeten de driehoekjes aan de zijkant of onderkant? Verder is de handleiding geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vouwt de hoeken plat waarbij je de stof opentrekt. Er zijn vier hoeken die je op dezelfde manier moet opentrekken en doorstikken. Succes!

      Verwijderen
    2. Dus heb je dan eigenlijk 2 driehoekjes nodig? Omdat u spreekt van 4 hoeken.
      Dient het dan om de tas recht te laten staan? En zijn die papiertjes (of beter karton?) zichtbaar binnen in de tas?
      Sorry, ik ben nog maar een beginner!

      Verwijderen
  30. Echt ideaal! Duidelijke handleiding. Waardoor ook ik als beginner deze met gemak kon maken.
    Ik moet er alleen nog eentje maken. De eerste is een naaitas geworden perfecte maat voor mijn naaimachine. Past er perfect in. Vakjes gemaakt. Waardoor spoeltjes en schaar er ook bij kunnen. Ik ga nu uit het restant ook een kleiner formaat maken. En dan nogmaals bij de action tafelzel halen. Voor nog een grote en nog een kleine. Bedankt voor het delen!!
    Groetjes
    Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuk patroon, gemakkelijk uitgelegd! Alleen heb ik een probleem met de spanning van de draad? Hoe kan ik dit oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bedankt voor de fijne uitleg en patroon!
    Zie hier mijn resultaat:
    http://welkeelke.blogspot.nl/2013/07/de-jurkjesfabriek.html

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik vond deze uitleg en bestelde meteen een stuk tafelzeil van Kitsch Kitchen, zo mooi! Hier ga ik me vanavond eens mee bezighouden... Bedankt voor de uitleg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een gaaf patroon maar ik snap er helemaal niets van met die hoeken helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een mooie tas, ik wil er ook een maken maar wat voor naald gebruik je op de naaimachine, een speciale of een gewone?
    Groetjes Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het driehoekje is een mal voor verkrijgen van gelijke hoeken aan/in de onderzijde van de tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Woehoe! Gelukt! Superduidelijke tuorial! Bedankt! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ziet er leuk uit! Hoe groot is die tas werkelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Bedankt voor de geweldig mooie en duidelijke tuto. Sommige dingen zien er moeilijker uit dan ze zijn (gelukkig ;) ) Ik heb de tas ook gemaakt en ben er zelf heel content mee. Groetjes! De link naar de tas: http://mamamizzy.weebly.com/-crea-blog/tas-voor-mama

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik heb vrijdag 2 tafellakens mee gebracht wie weet kan ik er deze tas ook mee maken;ga het toch eens goed bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Tas nr 2 net gemaakt!Is super tof om te maken,nr 2 is wel met gewoon stof maar ook leuk,in simpel zwart en wit.Nr 1 in het wit met gele citroenen erop!Linkje: ikmaakhetzelfnu.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  42. stil je de binnentas en buitentas samen met die driehoekjes? of doe je elk hoekje apart?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Tas 3 en 4 liggen klaar om in elkaar gezet te worden! Bedankt voor de uitleg! Was verbaasd dat ze zo snel klaar waren!
    nu twee vrienden blij maken met een zwemtas voor hun kleintjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik ging met je patroon aan de slag en schreef er een blogje over, ik linkte ook door naar jouw blog ;-) bedankt!
    http://noxeema-noxeema.blogspot.be/2015/12/laatste-van-het-jaar.html

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Een super leuke middag achter het naaimachine gehad. Bedankt voor het patroon
    Het is een geappige tas geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  48. hallo, geef jij soms ook workshops? bijvoorbeeld in een kledingwinkel?
    groetjes, u kan mij bereiken op inge.goeminne1@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!