Grondkinderen

Grondkinderen, hangjongeren, horizontale gasten ....




Mijn kindertjes hangen graag rond op de grond.
Om te voorkomen dat mijn zetelkussens te snel versleten zijn, maakte ik deze versie voor hen.

Vier kussens aan elkaar. Ideaal om languit op te liggen,



een zeteltje van te maken,



soms wordt het een boot of een bus,
een ander keertje een wieg of een tent,
of een plekje om te genieten van het zonnetje.

De inspiratie vond ik op pinterest.

Een tutorial kon ik niet meteen vinden.
Maar het zag er niet zo moeilijk uit. Ahum.

Laat ik u enkele tips geven:
  • Meet je kussens. Ik heb er vier van 50 cm op 60 cm.
  • Knip een lange rechthoek stof. Ik verknipte een lap van 120 cm breed. Ideaal. Voor de lengte nam ik 4 keer de lengte van een kussen (50 cm) plus vier keer 2 cm extra. (2 cm voor de naad en drie keer twee cm voor de voeg tussen twee kussens). Dus 2 meter en 8 cm.
  • Vouw de stof in de lengte in twee. Leg daarbij de goede kant van de stof op elkaar. Stik de bovenrand en de zijrand dicht. Werk zeker af met de overlock. De naden zullen heel wat te verduren krijgen. Laat de onderkant open.
  • Keer de stof en markeer de stroken waar je de voeg tussen twee kussens zal stikken. Dat deed ik met krijt. (Verdeel de lap in vier gelijke delen)
  • Stop een eerste kussen in de sloop en steek de hoeken netjes waar ze horen. Speld op de getekende lijn en stik dicht. Herhaal voor de volgende kussens.
  • Bij het laatste kussen vouw je de naad een stukje naar binnen, speld vast en naai met de hand dicht. Ik probeerde het met de naaimachine en heb alles weer losgemaakt. Recht stikken lukte me niet.
  • Klaar!


Ook geschikt voor zieke kindjes.



Kijk eens hier!

Met dank aan lightbluegrey.

En hier!

Met dank aan Pippelien


Edit
Na het bekijken van de tutorials lijkt het me interessant om te werken met een bredere stof zodat je kan werken met een flap aan de zijkant zodat het kussen er uit kan en het boeltje gewassen kan worden. Dat gaat ook gemakkelijker zijn om te stikken.

Reacties

  1. Leuk zeg, ga ik ook maken voor de meiden hier.Dank je, en een leuke stof heb je gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, deze staat ook op mijn to do list

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Daar zullen ze nog veel plezier aan beleven. En veel beterschap voor de kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon! Ik had het ook al gezien op pinterest, maar vind jouw versie veel mooier. Goed idee om zo de zetels te sparen. Misschien toch ook maar eens op mijn to-do list zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. SUPERLEUK!! En wat een leuke blog ook.. Ik ga met je meelezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. deze maak ik heel zeker! ik heb hier ook van die hangkinderen rondhangen;) Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amaai ,dat is knap!! Daar gaan Emma en Mona veel plezier aan hebben!! Knap werk mama ...

    p.s.: waar heb je dat leuk stofje gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waaaaaaaaw wat geweldig!!!
    dat MOET ik gewoon eens maken voor Payal :o) ... 't is denk ik wel niet makkelijk om zo te stikken als er een kussen in zit maar als je 't mij vraagt is het dat gefoeter wel waard :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De stof kocht een vriendin voor mij in Hong Kong.
    Vermiljoen verkocht ze ook, maar al een hele poos geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supertof! Jack blijft niet echt stil liggen maar ik zou dat zelfs voor mezelf maken, zo schoon dat dat is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk he ! Ik zag ze ook op printerest passeren en vind het ook zo'n super projectje !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had het ook al gezien op pinterest, mochten mijn kinderen jonger zijn, ik zou het zo maken.
    Heel mooi in dit stofke!! Dikke zoen aan je kleine zieke x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heee dta is heel grappig. Vandaag bedacht ik me dat ik nog twee kussens in de kast had liggen en dat ik daar dit wel mee kon gaan doen. En voila, jij schrijft zo maar even een tutorial. Bedankt!! Ik zet hem even op mijn to do list!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig en hier inderdaad ook gespot op pinterest :) Hier namelijk ook grondkinderen. Vooral als ze 'babytje spelen'. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super!! Had deze ook al zien passeren op pinterest maar deze handleiding maakt het opeens heel wat duidelijker!! Veel beterschap aan de zieke dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die wou ik al lang maken, maar durfde er niet goed aan beginnen. Maar met jouw uitleg heb ik zin om er onmiddellijk aan te beginnen. En ik heb de stofjes al liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is een super-idee !
    Dankjewel !

    Ik zit wel net te bedenken dat je de kussens /ligbed/speelmatras....op deze manier niet kan wassen.
    Als ik dit zou maken (wat ik overweeg) dan zou ik waarschijnlijk ritsen toevoegen in de zijnaad waar ik de kussens insteek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Cool! Dat zouden ze hier ook leuk vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  19. waw!! super zeg! zo variërend in 1 deel en dat stofje is natuurlijk ook weer niet te doen hé. Geeft me ideetjes voor mijn prints ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb hem ook op mijn to-do-lijst, zag hem ook op pinterest!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ziet er zalig uit! Prachtige stof ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zalig! Ik had het ook al gezien op pinterest, zo ga ik er zeker eentje of misschien 2 maken wanneer ik een nieuwe woonst heb. Of misschien maak ik wel ne dubbele :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super Griet! Hier dient de Rollie Pollie vooral voor de doelen die jij aangeeft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo tof, dat raam-tot-op-de-grond. (Ook goed voor blogfotolicht. ;-)

    En met zo'n zalig zitding ervoor wordt dat nog eens twee keer zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super leuk idee. Lijkt mij inderdaad heel erg praktisch te zijn.
    Een heel leuk stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waw super mooi gedaan! Ik had het ook gepind op pinterest, met de zoon in het achterhoofd; een echt grondkind! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Tof, dat zouden ze hier ook waarderen. Al heb ik niet de moed om mij aan zulke reusachtige projecten te wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuk idee zeg. Veel handiger dan losse kussens. Komt er hier misschien ook wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Echt om te onthouden. Trouwens:
    http://southerndisposition.blogspot.com/2011/06/pillow-bed-tutorial.html

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Met zo'n grondkussen hebt ge geen logeerbed meer nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ziet er goed uit! Je doet voor alsof het in een poep en zucht gebeurd is, maar o,o, wat een klus, toch? respect ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik had dit ook gevonden via pinterest en ik vond een tutorial op http://norestforthecreative.blogspot.com/2011/08/pillow-mattress.html

    BeantwoordenVerwijderen
  33. schitterend!! superknap weeral!!
    ik zou dat wel willen voor mezelf!! ook soms nogal hangerig...

    mooi gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dit is echt mega!!! Zelfs mijn ventje zag dit op mijn fb verschijnen en vond het waw. Als onze zolder af is zal ik misschien wel eens gebruik maken van je handige tips om het ook eens te proberen. Dat moet echt fantastisch zijn voor de kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik heb daar niet langer dan een uur aan gewerkt, hoor. En mega, dat is het inderdaad. Ze zijn er weg van!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heb ook al vaak gedacht dat zo'n kussens zeer handig kunnen zijn bij extra logé's. Leuke stof trouwens. Hopelijk is de zieke dochter snel terug beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. This is so creative and practical. I would have never thought of that... Nice! :)

    P.S. Greetings from Poland!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Deze staat ook nog op mijn to-do lijst voor als mijn nichtje komt logeren. Ik dacht eraan om ritsen aan de zijkant te maken zodat de kussens er bij een zindelijkheidsongelukje uit kunnen. 4 kussens passen niet samen in mijn wasmachien. Maar uw tips zijn heel welkom! Deze ga ik er dus maar eens bij'pinnen' op mijn board.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ziet er zo ooooo leuk uit. Maar het is een hele klus om te maken volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super! Lijkt me niet simpel om te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ja heel erg super, mijn enige reden om het niet te maken is onze harige jack russell, Jackie'O...die gaat er zeker op liggen en dan hangt alles weer vol van die witte stekkers...het kind incluis...
    Katrien.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat een leuk projectje! En een prachtig stofje niet te licht en toch fleurig, ideaal ...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zó ik moest even voorbij 633 reacties scrollen ;-)

    Ik vind het erg tof en praktisch wel. One way or another ben ik altijd veel op de grond te vinden. Ik zit en eet vaak op de grond voor de tv enz. Zou me wel uitkomen zoiets :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Beste Griet,

    Deze zitzak stond al een tijdje op mijn to-do lijstje. Nadat grote zus een echte zitzak kreeg, wilde de kleinste er ook eentje.
    Kijk maar eens naar het resultaat op:
    http://bit.ly/QawJzq

    Bedankt, je inspireert mij!

    Groetjes
    MamaDees

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!