Met de M van manueel

Zo af en toe neem ik me voor eens aan iets nieuws te beginnen. Liefst autodidact. 
Ergens tussen kerst en nieuw besloot ik om de camera vanaf nu op stand "manueel" te zetten. 
Tot nu toe liet ik de camera automatisch de beste instellingen kiezen. Maar echt goede keuzes maakte die niet.
Het weer is grijs, koud, nat. Er is nauwelijks licht en daar wou ik wat aan doen.
Na wat kleine raadgevingen van mijn schoonbroer oefende ik. Uren en uren tot de batterij plat was.
Gelukkig spelen Emma en Mona graag model. Al kregen speelgoed, huisraad en planten ook een rol.


Mijn eerste experimenten voltrokken zich binnen op een appartement aan zee:






We trokken onze warme jassen aan en trotseerden de kou voor een buitenshoot. 
Ik zal mijn boekje eens goed moeten lezen om te weten wat ik eigenlijk allemaal aanpas. 
Het lijkt me leuk om gewichtig te kunnen meepraten over sluitertijd en diafragma.
Ooit...




Vriendin Tine vroeg me om foto's te maken van haar nieuwe collectie schoentjes.
Alweer een leuke kans om mijn pas verworven vaardigheden te testen. De ganse reeks kan je hier bekijken.








De laatste opdracht bleek de moeilijkste. Fotografeer jezelf in donkere kleren op een donkere dag.

En waarom ik mezelf nu zo'n opdracht geef? 
Ik maakte voor mezelf iets. 
Mijn eerste naaisel van 2013 is voor mezelf.
Het pelsje is namaak en kocht ik bij Stoffen Van Leuven.
Er was een strook van ongeveer 30 cm over en dat leek net voldoende om een sjaal te maken.


Aan de binnenkant zit zachte fleece en een leren riempje. 
De sjaal kan ik dragen op twee manieren. Met het riempje aan de binnenkant zoals op de bovenste foto of zichtbaar zoals hieronder.










Reacties

  1. Je foto's zijn duidelijk echt heel anders en beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super goede foto's ik ben jaloers :) Het sjaaltje is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele knappe foto's! Vooral die van de schoenencollectie zijn wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele mooi foto's maar ja wat wil je met zulke leuke meiden als model.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's! Er is echt een groot verschil. Ik ben zelf een ramp met een fototoestel. Tijdens mijn opleiding was fotografie nochtans een vak, maar ik ben ervoor gebuisd. Echt. De docent had dat nog nooit meegemaakt, zei ze. :D Zo jaloers van jouw oog voor fotografie. Maakt je blog nog aantrekkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vond jouw foto's eigenlijk al heel mooi... maar ik ken er eigenlijk ook niets van... leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Foto's zijn anders en idd erg mooi. Mijn dochter zit in eerste jaar fotografie & film, maar volgens mij is alles wat ze leert chinees voor haar ;-)) ze filmt liever...je vriendin mag ook blij zijn dat jij haar schoentjes zo mooi in beeld weet te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. al het oefenen heeft duidelijk geloond :-) hele mooie foto's en mooie sjaal ook

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er heel goed uit! Het valt me op hoe streng jij altijd op je zelfportretten staat, zo ken ik jou niet :-) Of is dat pure concentratie?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er goed uit hoor! De sjaal is helemaal mijn ding, mmm, lekker warm!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, die foto's! En de schoenen.... Blijf ernaar kijken! Had ze al op de FB pagina gezien, kan niet wachten tot de eerste zonnestralen... Het bontje is ook erg stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi! Zeker die "productfoto's" heel mooi al die schoentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je foto's zijn idd. NOG mooier.
    Welke camera gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die schoenfotootje zijn heerlijk van kleur! En inderdaad... het weer is verschrikkelijk voor mooie foto's. Nergens zit echt wit in en alles moet nabewerkt. Al is dat wel een stuk minder dankzij 'het lichtmetertje' in "M".
    Blijven oefenen... dat doe ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De foto's zijn super geslaagd. Er zijn echt prachtexemplaren bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, bij een volgende bijeenkomst mag je jou kennis wel eens overdragen :)
    Ik neem niet genoeg mijn tijd, vrees ik. En het poseren zijn mijn kinderen na 2 minuten helaas al beu :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ze niet willen meedoen, dan maak ik foto's van dingen. Van zodra ik hun knuffels als model gebruik, staan ze weer klaar :-)

      Verwijderen
  17. Jij maakt niet alleen knappe kleedjes maar fotografie is ook echt jouw ding. En je sjaal, I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt het gewoon:)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Met zulke modellen kunnen die foto's niet anders dan lukken (en dan heb ik het zowel over schoenen als dochters als sjalen als ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Op het ene zelfportret lijk je wel héél goed op je nichtje Nele DS. Mooie foto trouwens :-) BP

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooie foto's! En op de achtergrond van de zee-foto's heb ik meteen Nieuwpoort herkend ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw, heel mooie foto's! En jouw sjaal is ook fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kunnen meepraten over diafragma en sluitertijd is toch niet nodig, zolang je foto's goed zijn? En dat zijn ze volgens mij dus echt wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. veel goeie moed nog met 'prutsen' al lijkt dat gepruts tot nu toe al wel hele mooie resultaten op te leveren.

    http://www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Your pictures are absolutely gorgeous....and your sewing is absolutely beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ha ik vond je foto's eigenlijk altijd al mooi :-) Maar wees gewaarschuwd, dat fotograferen met de M is al even verslavend als het gezoem van een naaimachine! *weet er alles van*

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!