De mouwtjes

Hoe doe je dat nu?
Kapmouwtjes aan een jurkje?


Ik toon jullie hoe ik ze teken en naai.
Gebruik een basispatroon om te beginnen.
Je kan er eentje vinden in dit boek.

Ik tekende voorpand en rugpand op een blad.
Ik liet de schoudernaden aan elkaar komen.

Neem een lintmeter en bepaal hoe ver je de mouwtjes wilt laten uitsteken. 
Ik koos hier voor 7 cm.


Gebruik de lintmeter om te bepalen hoe ver je de mouwtjes ongeveer wilt laten komen in de armsgaten.
Ik koos hier voor 10 cm vanaf de schoudernaad.



Neem een blad, een lat en schrijfgerief.
Teken een kruis met de waarden van daarnet. De breedte van 7 cm neem ik over, de 10 cm teken ik dubbel omdat ik maar gemeten heb tot de schoudernaad. Ik teken dus 20 cm.


 Gebruik nu een ronde lat of een bord, of een vaas,...
Teken één keer een ronding.


Vouw jou blad dubbel op de lijn.



Vouw nog eens dubbel op de andere lijn.


 Knip de ronding uit door alle lagen tegelijk.


Gebruik deze vorm als patroon en knip 4 keer uit stof. 
Ik knipte 2 maal uit de buitenstof met bloemen, 2 keer uit de streepjesstof.


Werk nu de schoudernaden af.
Zowel van de buitenstof als van de voering.


 Duid het midden aan op jouw mouwtje.
Speld het midden vast op de schoudernaad.
Leg daarbij de stoffen met de goede kanten op elkaar.


Speld helemaal vast en stik of doe zoals ik en begin in het midden van het mouwtje en geef telkens wat stof mee om de bochten netjes te kunnen stikken.
Doe dit zowel voor buitenstof als voering.

Strijk alles mooi plat met stoom.


Leg beide bovenstukjes met de goede kanten op elkaar.


 Speld de halslijn en zorg daarbij dat de naden mooi overeen komen.


 Stik de halslijn en knip eventueel in.


Werk nu de armsgaten af. Stik van de zijnaad tot een centimeter 
(hieronder getekend op de stof in blauw)
voorbij de start van de mouw en kom daarbij enkele millimeters naast jouw vorige stiksel van de mouw. (hier getekend op de stof in rood)

Het stiksel ziet er dan zo uit:


Knip de hoek in.


 Keer door de schoudernaad binnenstebuiten en strijk plat met veel stoom.


stof cozette

Reacties

  1. Cool, ga ik zeker eens proberen ... Maar je gaat wellicht ook eens mogen uitleggen hoe je zo'n fantastisch kraagje aan de basisjurk naait ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was vanmorgen nog aan het denken...Moet eens vragen naar het patroon of de werkwijze van zo'n mouwtjes!
    Net stofje geknipt voor mijn eerst kleedje uit jullie boek...Zal eens kijken of ik nog genoeg stof heb voor deze mouwtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yay!

    dank je wel, Griet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Ik was samen met mijn schoonzus al aan het zoeken hoe zoiets moest in een kleedje met beleg!
    De rits en rugnaad doe je dan achteraf dicht? of hoe werk je verder af dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat staat uitgelegd in het boek. Ik stik na de mouwtjes de zijnaden dicht en dan gaat de rist er in op de rug.
      De rok stik ik er als laatste in zijn geheel aan.

      Verwijderen
  5. Ohhhh, je hebt het stofje in het turquoise gekocht. Super mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij was mijn inspiratiebron!

      Verwijderen
    2. Waar? Waar? Ik vind dat een wreed schoon stofke. Oh, en merci voor den uitleg!

      Verwijderen
  6. Great tutorial! Your choice of fabrics is always beautiful. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hartelijk dank voor de fijne uitleg. Ik vind de uitleg super: duidelijk met de vele foto's.
    Ik zal zeker zo een kleedje maken met de extra uitleg van jouw boek.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt! Ik was al even aan het zoeken hoe dat moet. En wat een mooi kraagje! Mag ik dat ook eens proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk wel. Ik blog morgen meer uitleg over het kraagje.

      Verwijderen
  9. mooi! ik zou wel de raad geven om een knipje in het rugpand en voorpand te geven op de hoogte waar de mouw vertrekt en stopt. als je dit doet, ipv enkel het midden van de mouw te markeren, ben je pas zeker van een perfect resultaat, want tijdens het stikken durft er al eens iets te verschuiven of uit te rekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt, ik ga het voortaan op de juiste manier doen. Een schitterend kleedje en kraagje trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super dank je wel! En wat een mooi stofje, pas gebruikt voor een rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor de uitleg! Ik word trouwens altijd zo vrolijk als ik je leuke lentestofjes zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt ! Supermooie stofjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt! dat is nu net wat ik nodig had ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog eens merci voor de uitleg en de geweldige workshop gisteren!!!! Zeer fijn, ontspannend, tof en mooi resultaat!!!
    Heeft je haar de nacht overleefd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fantastisch, dat wilde ik juist graag weten! En eigenlijk ook hoe het gaat met aangeknipte mouwtjes. Misschien, als je ooit es tijd hebt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel mooi.....bedankt voor de uitleg...komt nu ook zeker op mijn verlanglijstje om te maken.
    Je geeft mij veel inspiratie! bedankt om al je ideeën met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik krijg hier bijna tranen in mijn ogen. Van geluk, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jij moet mij gisteren hebben horen vloeken tot bij jou! Ik deed het op een andere manier (eerst de mouwkes voering en buitenstof aan elkaar zetten en dan tussen de voering en buitenstof van het kleedje steken) maar dat was blijkbaar niet de juiste. Het is gelukt maar met met hier en daar een plooike. Voortaan doe ik het op deze manier. SUPER bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nu kan ik het niet meer vergeten, na je geduldige uitleg gisteren en deze post. Dankjewel! Mijn dochter was deze morgen trouwens erg in de wolken met haar kleedje (dat gouden paspeltje en die zwierrok, haar oogjes blonken!). Ik hoop mijn kleedje deze week nog om te zomen, foto's te maken én geblogd te krijgen. Ik stuur je zeker een linkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. super! bedankt! en ook voor gisteren trouwens! veel trucjes geleerd... de maandag ga ik om de kindjes van mijn broer en geef ik hen eten en steek ik hen in bed etc... ik gaf het kleedje en ze was compleet ontgoocheld dat het nog geen mooi weer is en ze nu zou moeten wachten om het aan te kunnen doen... ze is er nu in aan het slapen...:-) de maat is trouwens perfect! het zit haar op het lijf gegoten!!!! groetjes en hopelijk tot nog eens... katherine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. manman, gij kunt het nogal uitleggen gij! Boeiende les alweer, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeuj, bedankt voor de tip. Ik kan die zeker ook toepassen op de alomgekende burdajurk...ik vind die mouwen er vaak Robocop uitzien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. As I "walk" through your blog I feel like pining everything into my "kids clothes ideas" board!
    Great work!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil ook zo'n mouwtje, maar dan zonder het kleedje gans te voeren en zit mijn hersens hier nu te pijnigen hoe ik dat dan proper kan afwerken... maar het komt niet... Alle tips zijn welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel knap! Ik gebruikte gisteren de twee tutorials die jij schreef bij dit kleedje: de mouwtjes en de kraag. Ik post straks het resultaat op http://woohoobydavina.blogspot.be als je een kijkje zou willen gaan nemen.
    Mijn feestkleedje is af en ik ben er super trots op! Bedankt voor de geweldige tutorials!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!