Lenteschoonmaak, deel één: de linnen mand

Al maanden ben ik op zoek naar een deftige oplossing om onze vuile was te verzamelen.
Ik zocht en vond iets moois.

Heel mooi zelfs.
Maar als ik het zo gemakkelijk zelf kan maken, dan probeer ik dat wel even.

Bij Ikea vond ik de gestreepte stof. 
Het effen zwart dat ik voor de bodem en de binnenkant gebruikte is een lap namaakleer.
De riempjes maakte ik van een oude riem van de man des huizes.




De mand blijft rechtstaan. Hoera!
Daarvoor gebruikte ik meerdere lagen vlieseline H250.


Het zwarte leer van de riem maakt de zak lekker stoer.




Ik vouwde het bovenste stuk om omdat de leren handvaten het geheel naar beneden trekken.

Als de vuile was richting wasmachine verhuist, dan flap ik de boord weer om en gebruik de handvaten om de zak te versleuren.



De bodem werkte ik af met het namaakleer. 





Ik tekende een cirkel met een diameter van 40 centimeter. 
Met de lintmeter mat ik na hoeveel omtrek ik nodig had.
Al zal het met een berekening ook lukken. :-)

Ik knipte de stof 68 cm hoog op een breedte die ik net berekende.
Ik verstevigde alle stoffen en naaide dan de zijnaden dicht. 
De bodem werd er aangestikt, handvaten vastgenaaid en dan de twee zakken in elkaar met de goede kanten op elkaar. Keergat laten, keren en het gat sluiten.

En nu met veel plezier de was doen.

Reacties

  1. Heel mooi! Blijft hij in de woonkamer staan? ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon ook keimooi om naar te kijken eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, minstens even mooi als het origineel! En bovendien een grote besparing voor de portemonnee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Ik vind die triangle basket ook zo mooi maar misschien kan ik het met zo eentje als deze ook wel stellen, bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh schoon! Die kunde wel eens in't zicht laten staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel tof!
    ik ga er toch maar zo geentje maken, hoe meer manden ik heb, hoe meer was ik lijk te verzamelen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Handig, maar gewoon ook heel leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je brengt me op ideeën, ik zie zo een mand wel zitten om de dekentjes van 5 personen in op te bergen, of zelf als uitvoering voor houtmand. Hij oogt namelijk heel decoratief en dat is in een woonkamer mooi meegenomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw!! Stijlvolle wasmand. Ik zou zoiets gebruiken om al het speelgoed waar ik bijna over val in te kieperen. Veel te mooi om naar de badkamer te verhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super, en ik vind deze mooier dan je inspiratiebron. Moet ik onthouden. Voila, gepind!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh, wat mooi! Niet alleen als wasmand, ook als deco/opberger in de woonruimten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi en ik zoek net zoiets voor in onze badkamer. Dan toch ook maar eens zelf proberen... Ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat noemen ze dan ' wassen in stijl!'
    Schoon!!!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En dat geldt ook voor je nieuwe blog -look, heerlijk fris!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, ziet er gaaf uit! Mooie nieuwe header trouwens :)
    Groetjes Jolanda
    (sinds 1 maand ook een tweelingmama :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  16. da's een toffe wasmand. Ik hou wel van streepjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk gedaan, ziet er heel fris uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed id hoor, zal ik onthouden! (en voor de omtrek gewoon diameter maal 3.14, sorry, ik kan het niet laten hé, jij zal dat als juf ook wel weten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Knap, knap, knap.
    Mooie header ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Frisse nieuwe foto's, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een propere mand voor 'vuile' was,
    knap,
    ik ben fan van het groenige dekentje :)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind je boekenkast/wand zo mooi. Ook zelfgemaakt? Waar komt de inspiratie vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie mand! Leuk idee. Mooie nieuwe banner foto ook, trouwens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Schoon en handig! Prachtige header ook trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw, heel knap! Een tof (en vooral stijlvol) idee voor al het rondslingerend speelgoed in onze woonkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super tof gedaan! ik ben ook een grote zwart-wit fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Toffe mand! Goed idee van die riem. Hopelijk zakt zijn broek nu niet af. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw!
    En altijd zo assorti met de andere dingen in je huis. Gewoonweg prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik ben verliefd op je mand! Maak je die ook op bestelling?? ZOJA; mag je me altijd mailen hihi
    xxxx

    www.mamajulesjeanne.be

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vandaag mijn eigen nieuwe wasmand/linnenmand gemaakt met een deel van jouw uitleg.Hier te bekijken: http://ikmaakhetzelfnu.blogspot.be/2016/04/pin-it-make-it-14.html

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel mooi! Mag ik vragen waarmee je de mand verstevigd hebt?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!