Goede voornemens

Hoeveel foto's maakte jij het voorbije jaar?

Ik had een rustiger fotojaar vond ik en het waren er meer dan 14 000!


Samen met enkele andere bloggers (woonblog, mama van vijfbaked Louie'sGhentstreets en Waalse bloggers die ik niet ken) werd ik uitgenodigd door Canon om tijdens een kerstetentje eens te praten over fotograferen en de waarde van foto's.



De man van Canon vertelde dat zijn oma op de tafel een koekentrommel had met foto's. En daar zat haar hele leven in. Ik ben nogal nostalgisch en kon me dat omaatje met haar blikken doos al helemaal voorstellen. Toen vertelde hij ook dat wij nu massaal veel foto's maken (check) en massaal veel foto's delen (check), maar dat we misschien minder belang hechten aan de kwaliteit van de foto's en wat we er mee doen.

Zwier jij foto's op Facebook of instagram?
(check)
Maak je nog papieren albums?
(bijna, komt er aan, eerst nog 2013 afwerken en dan begin ik aan 2014)

Of hang je foto's op in huis?
(hum, nog niet, ben het van plan, als ik mooie lijsten heb gevonden...)


Van mijn voorraad foto's staat een deel op deze blog.
En voor elke mooie foto staan er nog tien andere op mijn harde schijf.
En ik durf die niet deleten.
Veel van mijn foto's worden gemaakt in functie van de blog.
Geposeerde plaatjes met nieuwe zelfmaak-kleren dus.

Tijd voor een goed voornemen.

Ik zal dit jaar proberen nog beter overweg te kunnen met mijn spiegelreflexcamera en op zoek gaan naar een lichter exemplaar,
ik zal veel sneller foto's deleten die echt niet goed zijn,
ik zal proberen om de boeken van 2013 en 2014 af te krijgen,
en ik ga nog meer genieten van mooie plaatjes en ze een plaats geven in huis!








Heb jij goede voornemens gemaakt?

Reacties

  1. "Kill your darlings", ik kan dat heel goed. Ik neem ongelooflijk veel foto's, maar ik kan ze ook heel goed beoordelen op houdbaarheid. Ik ben een weggooier, en ben daar nogal streng op. Orde op mijn mac en externe schijf is orde in mijn hoofd. Van elke grote reis wordt een album gemaakt en op ons toilet hangen 40 kadertjes met foto's die regelmatig worden vervangen.
    En een voornemen dat daar mee gepaard gaat? Misschien toch eens een nieuw toestel kopen… (Of aan de kerstman vragen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal! Herkenbaar ook het vele fotograferen al komt het meeste op mijn persoonlijke FB tegenwoordig. (Bloggen doe ik echt veel te weinig, voornemen voor 2015) Sinds 6 oktober een nieuwe spiegelreflex, de 3e binnen 2 jaar maar deze is ff dus moet zeker langer blijven :-) Sinds 6 oktober 5700 foto's gemaakt maar ook ik gooi wel veel weer weg. Net als Eva Maria, een beetje orde in mijn hoofd houden! Ik wilde steeds een betere spiegelreflex, helaas worden die dan ook steeds zwaarder maar dat is dan ook het enige nadeel! (wat ik ook echt als nadeel ervaar).

    Happy new year en veel fotoplezier!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb voor mezelf 3 goede voornemens gemaakt! Mijn blogpost hierover is voor volgende week. De eerste en toch wel de belangrijkste is ook 'minimaliseren'. Niet alleen voor foto's maar ook voor andere huisraad. Ik zou ook wat les van Eva Maria kunnen gebruiken precies. Maar de chaos is precies te groot om er aan te beginnen. Pff. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb mij dit jaar voorgenomen om wat meer foto's te deleten (nadat ik vorige week tot de vaststelling kwam dat mijn externe harde schijf vol was...). Daarnaast ben ik van plan om niet meer zoveel foto's af te drukken, maar om iedere maand wat tijd te nemen om de beste, leukste, meest sprekende foto's in een on-line album te schikken, zodat mijn foto-album-achterstand nooit meer zo hopeloos is.... Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foto's nemen,meestal al wat selecteren op mijn camera zelf, importeren in Lightroom, opnieuw selecteren , de goeie geef ik 1 ster, de rest (onscherp of iets wat me stoort) verwijder ik direct, dan bewerk ik ze, de bewerkte krijgen 2 sterren. Zo hou ik het toch allemaal beperkt, want anders had ik er waarschijnlijk 1000 per week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh jeetje, wat ben ik slecht...ik haal ze zelfs niet van m'n SD af. Wanneer ik Eulalie of Cisse voor de lens gooi krijg ik telkens de melding dat de kaart vol is en moet ik snel enkele pareltjes wissen. Wissen doe ik niet graag...ik moest die back-up op m'n mac maar eens verliezen ;) Mijn zus is fotograaf, de stap om alles af te drukken is dus niet zo ver. (Ooit ben ik een hele lading bestanden van de 2-jarige Eulalie kwijt gespeeld, ik ben er na 6 jaar nog niet goed van)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mag ik meedoen? ik vind dat een bijzonder goed idee... dit jaar wil ik beter met mijn camera leren werken (zeg dat nog maar een jaar hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede voornemens ivm foto's? Tja, eigenlijk vorig jaar al. Ik heb een vreselijk slecht fototoestel. Of misschien ligt het wel gewoon aan mij... Dus ofwel ga ik mijn fototoestel deftig leren gebruiken, ofwel ga ik een nieuw toestel kopen. Want vààk zit ik in een situatie die een foto waard is, maar waar ik gewoon de moeite niet doe om het toestel boven te halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En je papieren albums: is dat een foto laten afdrukken (waar?) of een album online samenstellen en dat laten afdrukken (waar😉). Ik zit al jaren achter met afdrukken, bijhouden en slechte foto's deleten begint te lukken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeerde eens bij Pixum en was echt tevreden. Ik koos een boek met harde kaft en effen wit. Mooie kwaliteit!

      Verwijderen
  10. Wat leuk, goed idd om eens rustig over na te denken... Ook ik heb een harde schijf en een Dropbox barstensvol foto's, vaak tientallen van hetzelfde moment, en toch durf ik niet te wissen. Hier staan de foto-albums dus ook hoog op de lijst van plannen! Afgelopen jaar heb ik (weliswaar wat halfslachtig, maar toch) meegedaan aan het 52 Weeks Photo Project, elke week een portret van elk kind, op mn blog, en die foto's heb ik zeker het eerste halfjaar direct in een foto-album geplaatst, dus als ik dat album nu eerst eens afmaak en laat printen, dan heb ik alvast een beginnetje gemaakt! Kind #1 heeft drie albums, kind #2 heeft er eentje, maar kind #3 heeft er nog niet één en wordt ook alweer bijna twee jaar. Ben benieuwd naar jouw foto's dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn foto's zijn sinds ik kinderen heb nog niet in een boek terecht gekomen. shame on me, moet ik echt dringnd werk van maken. Ik sta dus 4 jaar achter!!

    Welk soort toestel gebruik jij nu? En welk zou je willen?
    En welke zou jij aanraden als beginner?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb een Nikon D 90 en kocht die omdat schoonpapa die ook had. Het is een goeike. Maar elk toestel is wennen en leren kennen.

      Verwijderen
  12. Oh, dat moet ik ook leren. Inspirerend, weggooien die slechte foto's, we gaan ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik haalde afgelopen jaar in september een achterstand in van het jongste kind dat in haar fotoboek maar liefst 0 foto's had.
    Ik selecteerde van geboorte tot kerst 2013 haar foto's en plakte ze keurig ouderwets in..... Nu weer verder met de andere kids die eenzelfde achterstand hebben, maar gelukkig al wel foto's van hun babytijd ingeplakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Staat ook op mijn todo-list, foto's ordenen en inplakken! Zo nu en dan druk ik wel wat af voor in huis, maar verder kom ik niet. Zo zonde! Helaas gaat dat wel ten koste van naaitijd

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede voornemens, daar doe ik niet aan. Ik vind dat als je iets wil doen dat dan ook maar meteen moet gaan doen en dat niet alleen maar moet voornemen en daar 1 januari voor te gebruiken ;). Wat de foto's betreft, toen ik een spiegelreflexcamera aanschafte, heb ik meteen een cursus gevolgd. De automatische stand gebruik ik nooit. Ik bewaar wel al mijn foto's, geordend op een server. Ook foto's waar ik niet tevreden over ben. En dan ook nog dubbel, in het grootste formaat JPG en in RAW (voor als ik ooit nog leer foto's te bewerken...). Ik houd ook nog lekker ouderwets papieren fotoalbums bij, voor de kinderen. Een paar keer per jaar laat ik foto's afdrukken die ik vervolgens in hun albums plak... :) De foto's die jij hier op je blog toont vind ik trouwens er mooi en vaak inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Op iPhoto heb ik ook heel wat foto's staan. Af en toe ga ik aan het 'deleten' maar er blijven er nog heel wat over. Van de mooiste, dierbaarste maak ik een mapje dat ik bewaar op een externe harde schijf. Van ieder jaar en zomervakantie maak ik een boek. Elk jaar dus 2 digitale afgeprinte exemplaren, je weet maar nooit wat er met die op de pc of hard disk gebeurt! Het is ook altijd leuk en nostalgisch om in een fotoboek te bladeren en de kids zijn er gek op (in het tijdperk van computer, tablets, smart-tv,...)!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh god...wat zie ik er vrolijk uit op die laatste foto :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!