Mijn blauwe fase en wat smock-werk

Ik naai de zomerstuks bij elkaar en blauw blijft nog steeds mijn favoriete kleur.
We variëren met tinten blauw en verschillende texturen.
Uit de tetra (waar ik een lange rok wou mee maken) naaide ik een topje. 
Ik experimenteer nog met het model.
Als ik even tijd vind, kan ik dat digitaliseren.


Van de rest van de tetra knipte ik een groot vierkant, vouwde dat dubbel en naaide een sierlint in de naad. Sierlint met trosjes. 


Mijn gedachten staan nooit stil en ik vond dat het al lang geleden was dat ik nog eens iets met smock had gemaakt. Naaimachines waarvan het spoeltje van de onderdraad recht staan, kunnen dat in één keer. Maar ik heb dat niet, dus bedacht ik een andere manier. 

Ik naaide een ronde elastiek op mijn stof met een brede zigzagsteek.
Goed hechten aan het begin is de boodschap.
Ik knipte de elastieken lang af en fronste nadien op maat.


effen katoen SYAS bij Fabrik unik


Reacties

  1. Prachtige top, rok en sjaal. Ik hou ook van blauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geheel! Hier ook veel blauw in de kleerkast <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi. Ik val zelf ook op blauw (en roze)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blauw is (ook) "mijn" kleur. Mooi in vele tinten.
    Wat een prachtig stelletje weer. Wauw!
    De sjaal is ook geweldig mooi. Leuk gedaan zo.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi maar verslijt het naaigaren van die zigzagsteek niet te vlug doordat die elastiek er telkens in schuift ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat weet ik niet. Er zijn uiteraard veel steken en daar zit niet constant druk op. Op deze manier naaiden ze vroeger met de hand smock, toch.

      Verwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!