DIY dekbedovertrek

Een dekbedovertrek maken. Moeilijk is het niet. Het verbruikt alleen veel stof.
Ik maakte voor deze tutorial een hoesje op poppenmaat. 
De afmetingen van een eenpersoonsdekbed vind je onder dit bericht.

Knip twee rechthoeken op maat van het dekbed.


Werk de randen af met de overlock of met een zigzagsteek.
Indien je een overtrek wil met paspel, dan stik je die nu aan de rand van één van de vlakken.


Knip twee stukken uit de rest van de stof. 
Ik knip een breedte van ongeveer een derde van de breedte van de grote lap.
De hoogte kies je zelf. Dit is de instopstrook.
Ik knip voor mijn gemak op de stofvouw. Dat is een rand minder af te werken.



Stik de zijnaden van de instopstrook dicht.


Keer om en strijk. Duw de hoekjes uit en werk de rand af met de overlock.


Markeer met een speldje het midden van de instopstrook en van de grote flap. 


Leg beide delen op elkaar en speld vast. Laat midden op midden overeen komen.


Stik de kleine flap op de grote lap.


 Dit doe je ook voor de andere kant. 
Maar dit moet niet. Je kan de overtrek ook prima gebruiken met één instopstrook.



Leg nu beide grote lappen met de goede kant op elkaar en leg de instopstroken naar binnen.
Speld met heel veel speldjes de stoffen netjes op elkaar.


Ter hoogte van de instopstrook begin je met stikken. Je mag beginnen op de strook en 
daar ga je best meerdere keren hechten, want dat punt krijgt veel druk te verdragen bij het verschonen van lakens.


Stik op het einde weer tot een cm over het punt waar de instopstrook begint.
Goed hechten opnieuw.

Keer binnenstebuiten en strijk.

Nu kan het donsdeken er in. 



En de gelukzak er onder.


Wil je een kussen erbij?
Kijk dan eens naar deze tutorial. Deze kan uiteraard ook zonder paspel.


Wat heb je nu nodig voor een eenpersoonsdekbed?

  • 5 meter stof op een breedte van 145 of 150 cm. Ideaal zijn de stofjes van soft cactus of petit pan.
  • Je knipt voor de overtrek een stuk van de stofbreedte op 2m. Dat is dus 145cm of 150 cm op 2m. Uit ondervinding kan ik vertellen dat  die 5 cm niet merkt bij het opmaken van het bed.
  • Van een halve meter op de stofbreedte maak ik een kussen.
  • Van de laatste halve meter kan je de instopstrook maken. Maar dat kan ook met een andere stof.


Ik ben niet aan mijn proefstuk toe:


Reacties

  1. Bedankt voor de duidelijke tutorial! Ga me er de volgende vakantie eens aan wagen :)
    http://mizolilie.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toppie 😊. Hier ligt al stof gewassen maar ongestreken klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merci voor de tip! Een dekbedje voor Frauke haar popjes stond al lang op mijn to-do-list! En binnenkort ook voor haar groot bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tutorial. Jammer dat de meeste stoffen 140cm breed zijn. Zou het daar ook mee lukken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. meet eens jouw dekbed zelf? Is dat 140? Je zal wat moeten wringen, hé.

      Verwijderen
  5. Beddengoed wil ik al heel lang eens maken, misschien dat deze tutorial me over de streep trekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nu hebben we geen excuseer meer om beddengoed zelf te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de duidelijke uitleg over de instopstrook! Beddengoed wordt bij deze toegevoegd aan mijn to sew lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een dubbele instopstrook, natuurlijk! Ik vroeg me al af hoe je hem twee zijdig gebruikte met gewone instopstrook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Slim van die dubbele intopstrook..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maakte er ook al eentje, met kamsnaps onderaan, nadat ik eerst 25 cm links en rechts gewoon dichtstikte, en zowel op "voorpand" als "achterpand" sierlint op de naadwaarde van het middelste stuk stikte. Dat mag gezien worden,geeft versteviging, je dons kan er niet uit én je bespaart 50 cm stof ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!