De rok in zes delen

Jullie willen rokken met zwier.
Ik ook.
En ik wil dat wel uitleggen, maar ik waarschuw jullie alvast op voorhand.
Ik ga geen vragen beantwoorden achteraf.
Ik teken op het gevoel en toon jullie hoe ik dat doe.
Dus doe er jouw ding mee.
Of laat het zo als je niet durft :-)



Begin met het meten van het bovenstukje. Leg daarvoor de patroondelen van voor-en achterpand tegen elkaar. Of werk eerst het bovenstukje af en meet dan.
Zoals te zien op de foto kom ik aan 33 cm voor een maat 128.



Ik wil een rok met drie panden vooraan en drie achteraan.
De waarde van daarnet deel je door 3.

Ik deel 33cm door 3= 11 cm

Op de hoek van een groot blad teken ik een lijn van 11 cm. De lijn is lichtjes gebogen. Ik gebruik daarvoor een speciaal latje, maar dat kan ook met een bord of iets anders.
Ik meet en teken tegelijk. Voor een actiefoto kwam ik een hand tekort.




Ik bepaal nu de lengte van de rok. 
Voor Emma en Mona teken ik een rok van 36 cm.

Meet vanaf het lijntje dat je tekende en zet een streepje tot waar jouw rok moet komen.


 Schuif de lat telkens een beetje op en teken zoveel streepjes als jij nodig hebt om een lijn te kunnen trekken straks.


Verbind alle streepjes van daarnet.


Knip uit.
Nu kan je de wijdte van de rok bepalen.
Je zal dit stuk zes keer knippen, hoe groter, hoe wijder.

Versmallen kan door aan weerszijden een rechte lijn te trekken. 
Behoud bovenaan dezelfde waarde en versmal onderaan aan beide kanten evenveel.


Knip dit patroon zes keer uit jouw stof. 
Hou dit patroon recht op jouw stof. Niet schuin leggen.
Stik de zijkanten aan elkaar en werk af met de overlock.
De zoom afwerken naar keuze en naai het geheel vast aan het bovenstukje.
Laat daarbij de zijnaad van de jurk overeen komen met een naad van de rok.


 Stof cozette


Ik maakte zelf al enkele jurken volgens deze methode.

De handleiding voor de mouwtjes kan je hier vinden.
De handleiding voor de kraag kan je hier vinden.

Eens je het rokpatroon hebt getekend en goedgekeurd, kan je er ook een tailleband aan zetten en als rokje verwerken.

Reacties

  1. Leuk, al die duidelijke tutorials! Die rokjes vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drie dikke bezen krijg jij van mij!
    Dat gaat hier zeker nog uitgeprobeerd worden! Dikke mercie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ben ik nu eens superblij mee.Ik snapte er geen bal van en nu eindelijk wel.Merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg bedankt voor al die tutorials, overmorgen een dagje vrij en wees maar zeker dat ik ze ga uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hartelijk dank voor al je tijd die je erin steekt om dit voor ons te doen. Ik ben er heel blij mee.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, hier maakte ik ook net een handig hulpmiddel voor :) Das toevallig.

    http://multivroon.blogspot.nl/2013/03/universeel-rokjespatroon-tutorial.html

    Maakte je idd ook al eens een rok van 6 volle kwartcirkels? Nog zwieriger dan een cirkelrok, joepie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super! Hier was ik op aan't wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Merci!!! Ik ben hier super blij mee! Leuke uitbreiding op je boek! Zal er zeker gebruik van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merci voor de uitleg! Ik ga het zeker eens proberen. Want hier houden we ook van zwier (hee, dat rijmt nog ook :)).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super, de zon schijnt en een uitleg over de zwierige cirkel rok, wat wil een mens nog meer!Een dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even simpel als geniaal! Ben er super-content mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aja, toch 1 vraagje, hoeveel stof heb je voor maat 128 nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. you are on a roll met al die tuto's :) super

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow geweldig!!!! ik (her)teken ook graag vanalle patroontjes voor Payal maar je moet me niet vragen om uit te leggen hoe ik het doe! Jouw uitleg is goed gelukt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor de super duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Doe er je ding mee, of volg gewoon een workshop op Maakdag, daar worden al je vragen beantwoord... ;-) Super merci om dit met tekst en beeld te delen met ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lientjepralientje27 maart, 2013

    bezige bij...

    love U!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank u, dank u, dank u, zusje gaat heel blij zijn (mama ook, maar iets minder gezien de drukte die een dubbel vormsel meebrengt)
    Verwezenlijking zal nog wel even op zich laten wachten vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mag ik wel zeggen dat je dat heel goed uitlegt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi uitgelegd! Nog één vraagje... moet je daar dan nog naadwaarde aan tekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super ... dank je wel ... ik denk dat het nu wel zal lukken om een mooie jurk te maken. Ik heb er al een paar gemaakt maar de maat is te groot ... kan je me vertellen hoe ik die simpel kleiner kan maken of moet ik alles los doen en opnieuw beginnen?
    groetjes Biefrul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan de rokdelen aan elkaar stikken met wat meer naad. Of je kan in het bovenstukje twee plooien laten lopen.

      Verwijderen
  22. Ik wilde je bedanken voor deze tutorial!
    De oorspronkelijke bedoeling was een leuk kleedje te maken voor mijn dochtertje, maar ze zag het niet zo zitten (helaas geen kraagjesfan :-( )
    Dan maar het rokdeel gerecupereerd naar een leuk rokje.
    http://querida-jotixa.blogspot.be/2013/10/van-kleed-naar-rok-stikstof.html

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zal de rok in 6 delen met veel plezier gebruiken voor het eerste communiekleedje van mijn dochter. Dank je wel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ok! maar jij houdt precies geen rekening met naadwaarde, klopt dit bovenaan nog als je de resp. panden aan elkaar zet?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!